Adidas и Puma. Драматичната история на двамата братя Деслър.
„Adidas“ и „Puma“ може да бъдат сред най-признатите марки в света, но нищо от това нямаше да се случи, ако не беше съперничеството между двамата братя живеели в малкото градче в Германия. През 1920г. Адолф (Ади) Даслър – голям спортен фанатик, който прекарвал часове в работилницата си, за да работи върху дизайна на обувките си и Рудолф Даслър, общителен търговец. Двамата започват малък бизнес с обувки в баварското градче „Herzogenaurach“, като се фокусират върху изработката на спортни обувки.
Историята на Adidas и Puma
Участието на фирмата в нацистката партия оказва голямо влияние, тъй като е много трудно на немска фирма по това време да продължи да функционира, особено ако се занимава със спортове, които са много по сърцето на нацистката пропагандна машина. Братята имат връзки в спорта, това им помага при получаването на достъп до Олимпийските игри през 1936г., когато са получили възможността да се свържат с Джеси Оуенс.
По онова време е било спорно решение да се захващаш с Афро-американец, който се състезава срещу германците за златото. Ади е имал мания към всичко свързано със спорта. Той просто избрал Джеси Оуенс, защото е страхотен спортист. След като техният бизнес процъфтява, двамата братя все повече се разочароват един друг. В крайна сметка цялата ситуация на война, политика, техните съпруги (който не участват в това) достига крайната си точка и двамата братя се разделят.
В средата на 1940г. Рудолф оставил брат си и създал конкурента фирма на отсрещния бряг на реката, срещу фирмата на брат си. Ади останал в помещението на общата им фирма и решава да кръсти фирмата си „Addas“, но тогава е имало детски обувки с тази марка.
За това Ади решава да добави едно „i“, за да се образува „Adidas“. В случая, Рудолф решава да кръсти фирмата си „Ruda“ – от името и фамилията му. След като се доверява на маркетинговия си нюх и помощници прекръства фирмата на Пума през 1948 г, тъй като първият вариант не е много вдъхновяващ.
Раздялата на фирмите
След раздялата на фирмите, „Adidas“ става по-известна доста бързо. Един от критичните моменти за „Puma“, е че Рудолф имал спор с треньора на германския отбор, и така дал възможност на Ади да участва в световното първенство през 1954г. Тогава противно на всички очаквания, Западна Германия спечели срещу Унгария. Ади Даслър е по всички списания. А черните ботуши на „Adidas“ с ивиците са на всички играчи. От този момент започват да получават множество писма от цял свят, които искат да продават „Adidas“.
Puma
Но колкото и да са добри ботушите на Пума, отнема няколко години да излезнат на световния пазар. В много отношения възходът на „Adidas“ като международна компания, е историята на възхода на спорта като международен бизнес. Когато „Adidas“ идва на пазара, спортът не е ежедневно занимание. Тогава се е разглеждал като несериозен и се е концентрирал върху определени спортове – гимнастика и футбол.
Друг интересен аспект в развитието е Хорст, синът на Анди, който продавал спортни събития като рекламна платформа. Той продава спортове, а не само спортни облекла. Договарял се със спортните федерации и олимпийски комитети и участва в продажбата на Световната купа на спонсори.
След като Хорст почива преждевременно, Франк Даслър, внук на Рудолф Даслър, е единственият член от семейството, продължил да участва в дружеството. В един момент, той е бил ръководител на Пума САЩ, а след това е назначен за ръководител на правните въпроси в „Adidas“. Това причинило малко дразги, но символизира рационализирането между отношенията им.
Adidas
„Adidas“ е втората по големина компания за спортни облекла в света и притежава Reebok, но преди да достигне тази слава направи няколко грешки. В началото заяви, че не се интересува от бягане. Аеробиката се разви, а „Adidas“ и „Nike“имаха грешката да заявят, че не се интересуват от това.
Reebok
Те изпуснаха тези тенденции, но „Reebok“ не направи тази грешка. В рамките на 3 години, „Reebok“ увеличи приходите си от няколко милиона до няколко милиарда. Това продължи няколко години, но „Reebok“ се отклони от пътя. „Adidas“ е правил грешки, но никога не се е отклонявал от пътя. За това е останала в съзнанието на хората като водеща фирма. „Reebok“ не притежава това, нито като спортна или ежедневна марка. В началото на всяка история, винаги има страхотен продукт. Пума оцелява през най-лошите си години, заради невероятните си калеври. При „Adidas“ историята е същата, продават страхотни продукти. Но всяка фирма има нужда от голям враг. А всяка компания нямаше да бъде това което е днес, ако не беше стимулирана от съперничеството с друга.